Socker i hälsodrycker

Att leva hälsosamt och undvika socker och annat som inte är bra för kroppen är en stadig trend just nu – men det som saluförs som nyttigt, är det verkligen det?

coca cola läsk glas dryckIdag är det trendigare än någonsin att hålla sig nyttig och ta hand om både sin kropp och sin själ, vilket gör att många väljer bort sina sötsaker och läskedrycker mot nyttigare alternativ. Men är dessa ”hälsosamma” alternativ verkligen bättre för dig? I en artikel i Metro avslöjar man att drycker som i sin marknadsföring lanseras som nyttiga, faktiskt inte alls har något i sig som är vare sig nyttigt, fräscht eller sunt – så egentligen är det bara bluff och båg om man ska hårdra det. Dock ska man minnas att en burk läsk vanligtvis innehåller omkring tio till tolv sockerbitar och att det rent faktiskt är mindre socker i dessa hälsodrycker – men om man vill vara säker på att undvika socker för att varken skada sina tänder eller sin kropp bör man hålla sig till vatten.

Hur mycket socker bör man få i sig?

Enligt artikeln i Metro har man granskat totalt fem hälso- eller vitamindrycker för att ta reda på hur mycket socker de innehåller och resultatet är inte långt ifrån en läskburks. Till exempel ska man enligt Livsmedelsverket som vuxen endast få i sig omkring 50-75 gram tillsatt socker om dagen och det motsvarar mellan 14-20 sockerbitar. Med andra ord kan man dricka en burk läsk om dagen om så skulle vilja, men för det är det inte nyttigt. Likaså innehåller vitamin- och hälsodryckerna också en hög mängd socker och dietisten Sofia Antonsson säger till tidningen att man kan dricka en sån här dryck någon gång ibland. Men hon påpekar även att man absolut inte ska dricka flera stycken i veckan, vilket många gör – istället är vatten som sagt det bästa alternativet som törstsläckare.