Nyttigt fika kan hembakas

Vi har skrivit mycket om desserter, bakning och stök i köket här på bloggen. I dag skriver vi om nyttiga fikastunder, att njuta av med gott samvete!

bär, blandadeVem älskar inte att fika? Alla mår bra av den välbehövliga pausen i vardagens jäkt, en kaffe eller te och kanske något sött att bita i. Men fikar man flera gånger i veckan kan det vara bra att tänka på vad man stoppar i sig, många bäckar små gör kanske att hälsan kommer lite i kläm. Men en kan faktiskt fika utan att känna att det som till kaffet äts förstör figuren eller ger sockerchock som övergår i sockerkoma. Läs vidare för tips på fika som faktiskt är nyttigt!

Det finns en hel del olika alternativ till sockriga tårtbitar och söta bullar, utan att man behöver tumma på smaken det minsta, i alla fall om man får tro en GI-expert i Expressen. Nyttiga alternativ kan variera från energikakor med müsli och torkad frukt till chokladbräck och parmesanchips.

Gör dina egna bräck

Ja du hörde rätt, chokladbräck är faktiskt nyttigt för hälsan att äta och då särskilt när dessa är sprängfyllda med nötter. Gör så här: smält choklad med minst 70 % kakaohalt i ett vattenbad eller i micron, bred sedan ut detta på ett bakplåtspapper. Strö på hackade nötter, vare sig det är valnötter, jordnötter eller kanske paranötter – det är helt valfritt. Hasselnötter, pistasch och macadamianötter passar väldigt bra det också men krossa gärna nötterna så blandas dessa fint in i smeten. När det har svalnat har du sedan snygga och framförallt goda chokladnötbräck, som passar utmärkt att äta under eftermiddagar när tröttheten tar överhanden.

Annat man kan äta till kaffet, är fruktbollar i stället för chokladbollar. För att få till dessa läckerheter mixar du aprikoser med mandel och fikon i en matberedare. Därefter blandar du i kakao och kallt men starkt kaffe, en skvätt bara. Rulla bollarna av smeten och toppa med kokos. Klart! Mer recept som dessa kan du lätt lära dig göra hemma, läs gärna vidare i artikeln tidningen vi nämnde ovan.

Sedan är det klart att man ibland får äta onyttiga saker, inte tu tal om det – men om man vill vara lite piggare och fräschare i kroppen är sundare alternativ superbra att prova på.