Högtid för studenterna

Ingen alkohol eller kränkande skyltar vid studenten – det är Motala kommuns information för att studenterna ska få ha sitt studentkortege i Motala. Och nog är det bra regler – och nog ska det inte finnas några kränkande skyltar, men är inte champagne den dryck många förknippar med just studentdagen?

Oavsett om du bor i Motala eller någon annanstans i Sverige ska du självklart fira din student på absolut bästa vis och om kommunen motsätter sig din champagne får du helt enkelt anordna detta på din studentmottagning istället. Har du börjat förbereda festen?

Tips inför en lyckad studentmottagning

4216535-bottle-of-champagne-poppingNär dina gäster kommer för att fira dig är det viktigt att du bjuder in till ett stort utbud av goda bakelser och dricka. Varför inte beställa någonting extraordinärt för denna magiska dag? På xwine.se kan du hitta unika viner som inte finns på Systembolaget och få de levererade direkt till din dörr, det är mycket simpelt och underlättar för dig som har mycket att ordna. Lika viktigt som ett stort utbud på bra dryck är det viktigt att ordna med goda bakelser och lite annat gott. I en artikel här har man skrivit “dessertrevolutionen – från sött till salt” vilken handlar om hur kreativa kockar nu gjort att efterrätten inte längre måste vara av den sötaste sorten. Istället kan du hitta salta och beska rätter – som är fruktansvärt goda. Kombinera dessa med den klassiska bakelsen, du kommer då att göra succé.

Kom också ihåg att det lätt kan bli kostsamt när du anordnar en studentmottagning, och förhoppningsvis har du föräldrar som hjälper dig med budgeten och inköpen – men det kan ändå vara bra att försöka hålla ner kostnaden så mycket som möjligt. Enligt en artikel här kan den totala kostnaden för studenten, med mottagning och nya kläder samt studentmössa inräknat nå över 16 000 kronor. Mer om detta här.

Nyttigare mat passar alla

“Nej tack det är bra” är nog ett svar många som har problem med gluten är vana att säga när det serveras godsaker – men allt oftare kommer nu kakor och bullar som glutenfria, vilket inkluderar alla i möjligheten att äta gott. Och i en tid då specialkost i allt från att man inte tål laktos, gluten eller är vegan – kan det vara svårt att veta hur man ska bjuda in till en festmåltid utan att behöva laga flera olika rätter.

En av de som har lyft detta är Malin Randeniye, en matinspiratör som anser att http://www.dreamstime.com/-image24981674det är viktigt att alla känner sig välkomna att äta. Hon säger: När jag bjuder på mat vill jag att alla som är bjudna ska få en härlig smakupplevelse, ingen ska känna sig utanför eller sitta med ett tråkigt specialalternativ. Hon menar på att det viktigast är att släppa på de gamla rätterna, varför inte välja att serva en sallad med qunino istället för pasta? Då är det plötsligt många fler som kan äta – dessutom är pasta inte alltid det bästa för ens kropp oavsett om man har problem med gluten eller inte.

Ska du bjuda in till en middag? Kolla in andra alternativ bortom det vanliga, som exempel kan du hitta mycket bra mat på  Rawfoodshop.se – och den är både nyttig och anpassad så att den ska passa många. Ett alternativ är ju också att laga många smårätter, då finns det alltid någonting som alla kan äta – men då måste du ju komma ihåg att det är både kostsamt och lätt kan bli dyrt. Är det värt det?

Förhoppnings kommer allt fler att välja att servera mer hälsosam mat, nu har ju till och med bakelse-paradiset Paris valt att gå mot glutenfritt, då deras bagerier har börjat möta efterfrågan. Så är du gluten? Håll ut – snart kommer det komma fler alternativ.

På alla välsorterade brunchställen

brunchDet är igen nyhet kanske att brunch har blivit det nya trendiga sättet att träffas på under helgerna. Det har till och med spridit sig in i politiken där förändringar inte är så särskilt känt för att gå snabbt, så med det i åtanke kan man säga att brunch har blivit etablerat i Sverige och här för att stanna. 

I större städer som Stockholm så erbjuder de allra flesta ställen, främst hotellrestauranger, brunch på helgerna men de kan variera i kvalitet. På de restauranger som serverar bäst brunch i Stockholm finns inte bara det klassiska ägg, bacon och pannkakor utan de har även helt väldigt stort urval av olika brödsorter. Allt från surdegsbröd, rågbröd, vitt bröd, rostbröd och såklart croissanter. Men efter brunchgästerna fått i sig den salta delen av brunchen så vill de avsluta med något sött och då vill man kunna välja mellan olika kakor, tårtor, muffins och andra bakverk att mätta sötsuget med. Det är ju ganska vanligt att man vill sitta en stund med sina vänner och diskutera gårdagens utekväll eller uppdateras om vad som händer i respektive liv om man inte setts på ett tag och då är det med fördel om man kan ta lite små bakverk att äta på tillsammans med kaffets påtår, tretår eller kanske fyrtår.

Populäraste bakverken på brunchbordet är:

  • Pain au chocolat
  • Cupcakes
  • Muffins
  • Kanelbulle
  • Banankaka

Att äta brunch ute kan vara rätt dyrt, det går på mellan 200-300 kronor och vill man lyxa till det och äta på Grand Hôtel som har bröd från deras egen krögare Mathias Dahlgren så får man betala runt 500 kr. Ett tips kan vara att bjuda på brunch hemma eller bara unna sig en egen brunch och allra helst om det går att kombinera med att duka upp utomhus i solen. För att slippa stiga upp supertidigt för att baka kan man baka det mesta innan och frysa in för att sedan stoppa in i ugnen och grädda samtidigt som äggröran ska göras och baconen stekas. Ett tips är också att skippa drinken Bloody Mary eller mimosa som annars är populära drinkar till brunchen och satsa på bärsmoothies och juices, kanske kan du använda samma bär och garnera dina bakverk!

Nyttigt fika kan hembakas

Vi har skrivit mycket om desserter, bakning och stök i köket här på bloggen. I dag skriver vi om nyttiga fikastunder, att njuta av med gott samvete!

bär, blandadeVem älskar inte att fika? Alla mår bra av den välbehövliga pausen i vardagens jäkt, en kaffe eller te och kanske något sött att bita i. Men fikar man flera gånger i veckan kan det vara bra att tänka på vad man stoppar i sig, många bäckar små gör kanske att hälsan kommer lite i kläm. Men en kan faktiskt fika utan att känna att det som till kaffet äts förstör figuren eller ger sockerchock som övergår i sockerkoma. Läs vidare för tips på fika som faktiskt är nyttigt!

Det finns en hel del olika alternativ till sockriga tårtbitar och söta bullar, utan att man behöver tumma på smaken det minsta, i alla fall om man får tro en GI-expert i Expressen. Nyttiga alternativ kan variera från energikakor med müsli och torkad frukt till chokladbräck och parmesanchips.

Gör dina egna bräck

Ja du hörde rätt, chokladbräck är faktiskt nyttigt för hälsan att äta och då särskilt när dessa är sprängfyllda med nötter. Gör så här: smält choklad med minst 70 % kakaohalt i ett vattenbad eller i micron, bred sedan ut detta på ett bakplåtspapper. Strö på hackade nötter, vare sig det är valnötter, jordnötter eller kanske paranötter – det är helt valfritt. Hasselnötter, pistasch och macadamianötter passar väldigt bra det också men krossa gärna nötterna så blandas dessa fint in i smeten. När det har svalnat har du sedan snygga och framförallt goda chokladnötbräck, som passar utmärkt att äta under eftermiddagar när tröttheten tar överhanden.

Annat man kan äta till kaffet, är fruktbollar i stället för chokladbollar. För att få till dessa läckerheter mixar du aprikoser med mandel och fikon i en matberedare. Därefter blandar du i kakao och kallt men starkt kaffe, en skvätt bara. Rulla bollarna av smeten och toppa med kokos. Klart! Mer recept som dessa kan du lätt lära dig göra hemma, läs gärna vidare i artikeln tidningen vi nämnde ovan.

Sedan är det klart att man ibland får äta onyttiga saker, inte tu tal om det – men om man vill vara lite piggare och fräschare i kroppen är sundare alternativ superbra att prova på.

Revolution inom desserter

Hur vore det med en söt sparris till efterrätten? Eller kanske karmeliserad sötpotatis och svamp? Trenden med annorlunda efterrätter är här – och kan vara här för att stanna.

färskpotatisAtt designa och beställ din egna tårta är något som blir allt vanligare när det kommer till fester och kalas. Perfekt för det lilla barnet eller när man vill fokusera på annat och känna att efterrätten kommer bli perfektion. Men, om man känner att man har tid och vill testa på något nytt och otroligt trendigt så ska man börja mixtra med smakerna sött, surt och tänka utanför banan på vad man ska ha på sin efterrätt. Nu är tiden inne för efterrätter som inte riktigt ser ut som klassiska söta efterrätter skriver svd.se. Och vill man komma igång snabbt finns sajten Foodparing som får en att upptäcka hur nya smaker gifter sig med varandra.

Stockholm blir surt

Många restauranger i Stockholm hänger nu på denna trend med att servera mer intressanta efterrätter. Kanske för att portionerna blir mindre och man gärna tar en nyttig efterrätt för att då kunna sätta pricken över i:et. Allt fler kockar verkar ha ett mer öppet sinne till mat och vågar experimentera mer och med det får gästerna spännande smakexplositioner i munnen. Men, självklart handlar det inte bara om att lägga på en sparris och ta fram sockret. Allt handlar om känsla och att känna hur olika smaker och ingredienser kan komplettera varandra. Något som man verkar kunna ana att allt fler gäster är ute efter. Detta är ett resultat av alla de hälsosamma alternativen som dykt upp efter sommaren och man kan med lite kreativitet skapa riktigt nyttiga efterrätter skriver vlt.se.

Självklart ska vi ha det bästa av de båda världarna och kunna välja och vraka av söta goda tårtor till lite mer experimentella smaker. Det är då som vi mår som allra bäst.

Nyttig höst börjar nu!

Har du lagt på dig lite under sommaren? Det är inte ovanligt. Under semestern är det Borgebyhalsa.se(2)många som slappnar av och tillåter sig att äta lite mer – och slappa lite mer. Det är heller ingen fara att unna sig lite extra när det är semestertider, men det är nog smart att komma på rätt bana nu till hösten igen.

Att påbörja sin hälsoresa är dock inte det lättaste, eftersom det finns så otroligt mycket gott som en egentligen inte vill avstå ifrån. Vårt råd till dig som är en sådan som tycker om det goda är att dra igång med LCHF för att hålla koll på formen. Det gör att du kan fortsätta äta gott men ändå gå ner i vikt. I Expressen har man skrivit om 8 goda saker en kan äta på LCHF, så om du tror att det blir en diet som du kommer gå hungrig på har du fel. Ät till exempel:

  • Ägg! Hela ägget, till frukost eller till mellanmål. Det är otroligt nyttigt och innehåller alla vitaminer som du behöver.
  • Skaldjur och fisk i mängder – det är gott och nyttigt, kan du tänka dig?
  • Nötter är en smart sak när du bara vill ha något lite. I en liten mängd är det något av det bästa du kan äta.
  • Grönsaker i allmänhet. En god sallad är alltid god.

Dessutom finns det flera olika varianter av bröd som du kan laga om det är en favorit till frukosten. Ska du på fest? Du kan dricka vitt vin till festen om du går på LCHF, det är ingen som helst fara!

Glöm dock inte det viktigaste! Börja rör på dig igen. Vi rör oss numera ett maraton mindre i veckan än vad vi gjorde för 40 år sedan. Det är galet, och visar verkligen på hur samhället har förslappats. Att sega under sommaren och semestern är självklart helt okej men din kropp mår bra av att komma igång igen – så starta redan idag! Det är faktiskt farligt att äta för mycket och inte motionera och du som tvekar bör läsa Gunhild Stordalens krönika här. Hon går verkligen rakt på sak och säger det alla vill höra.

Socker i hälsodrycker

Att leva hälsosamt och undvika socker och annat som inte är bra för kroppen är en stadig trend just nu – men det som saluförs som nyttigt, är det verkligen det?

coca cola läsk glas dryckIdag är det trendigare än någonsin att hålla sig nyttig och ta hand om både sin kropp och sin själ, vilket gör att många väljer bort sina sötsaker och läskedrycker mot nyttigare alternativ. Men är dessa ”hälsosamma” alternativ verkligen bättre för dig? I en artikel i Metro avslöjar man att drycker som i sin marknadsföring lanseras som nyttiga, faktiskt inte alls har något i sig som är vare sig nyttigt, fräscht eller sunt – så egentligen är det bara bluff och båg om man ska hårdra det. Dock ska man minnas att en burk läsk vanligtvis innehåller omkring tio till tolv sockerbitar och att det rent faktiskt är mindre socker i dessa hälsodrycker – men om man vill vara säker på att undvika socker för att varken skada sina tänder eller sin kropp bör man hålla sig till vatten.

Hur mycket socker bör man få i sig?

Enligt artikeln i Metro har man granskat totalt fem hälso- eller vitamindrycker för att ta reda på hur mycket socker de innehåller och resultatet är inte långt ifrån en läskburks. Till exempel ska man enligt Livsmedelsverket som vuxen endast få i sig omkring 50-75 gram tillsatt socker om dagen och det motsvarar mellan 14-20 sockerbitar. Med andra ord kan man dricka en burk läsk om dagen om så skulle vilja, men för det är det inte nyttigt. Likaså innehåller vitamin- och hälsodryckerna också en hög mängd socker och dietisten Sofia Antonsson säger till tidningen att man kan dricka en sån här dryck någon gång ibland. Men hon påpekar även att man absolut inte ska dricka flera stycken i veckan, vilket många gör – istället är vatten som sagt det bästa alternativet som törstsläckare.

Kalas behöver inte kosta mycket

“Dyra kalas stänger barn ute” är rubriken i en artikel från Svenska Dagbladets Näringsliv, och det är verkligen en sanning. Vidare skriver man i artikeln:

Ordet barnkalas ger 796 000 träffar på nätet. Dansskolor, simhallar, lekland och bowlinghallar. Och det finns ingen hejd på hur man i dag kan välja att fira sitt barns kalas. Många har insett potentialen med att ta hand om stök, bök och aktiviteter under barnets stora dag. Men tjänsterna är inte gratis. Ett partaj med bowling, pannkakor, glass och godis för 20 barn går loss på cirka 3 000 kronor.

Och 3000 kronor kanske inte är mycket för en familj som har en stadig och stark ekonomi, men för de familjer som inte har råd blir stressen stor.

Tänk dig själv. Ditt barn får gå på otroliga kalas. Det är biofest, bowling, simkalas, stora lekland, middag på McDonalds. Självklart tycker han eller hon att det är jätteroligt, och för dig som förälder är det härligt att se hur ditt barn får möjlighet att leka på ställen som du kanske inte har möjlighet att ta ditt barn. Men så börjar det närma sig ditt barns födelsedag, och trots att du snålat den senaste tiden – finns det inte utrymme till annat än ett kalas i hemmet. Men hur kommer då de andra föräldrarna att reagera? Och hur kommer ditt barn att må när han eller hon “bara” får ett kalas med tårta och lekar i hemmet? Det är nog ingen trevlig känsla.

49 miljarder på presenter per år

I artikeln har man pratat med Stina Fernqvist som är forskare vid Uppsala Universitet, och läst på i frågor kring barnfattigdom i Sverige. Hon menar på att kalastrenden drabbar allt fler i landet utan stark ekonomi och säger att ett vanligt alternativt för att lösa problemet – är att föräldrarna tackar nej till de andra barnens kalas. Så ska det självklart inte behöva vara, speciellt inte när ett barnkalas går att ordna med ganska små medel och en dos fantasi. Vårt tips till dig som känner igen dig i denna situation är att ignorera vad man “ska” göra och ha ett kalas för ditt barn som passar er. Du kan enkelt beställa kalasprylar på nätet och en enkel bakelse kan se magnifik ut med lte tårtdekorationer. Ballonger gör det lite extra festligt och låt lekar vara i fokus. Barn gillar ju faktiskt att leka, och har inte speciellt stora krav – till skillnad från deras föräldrar. En smart idé kan även vara att sätta en gräns på budgeten på presenterna. Enligt en artikel från Dagens Nyheter köper vi presenter för 49 miljarder varje år. Det kan ju tyckas lite väl. Sätt en gräns på 150 kronor per barn, så kommer du mest troligt känna en uppskattning från föräldrarna. Du är säkerligen inte ensam i att känna av denna kalashets, och någon måste vara den första att sätta ner foten för att ändra trenden. Lycka till!

 

 

 

Gräddtårta – enkelt att göra och även billig, men med lite dekorationer ser den mycket snofsigare ut.

Godis och sötsaker i påsk

En utav de högtider då vi äter mest godis och sötsaker är på påsken. Sedan långt tillbaka har vi svenskar delat ut påskägg fyllda med godis till varandra. Men det är även väldigt populärt med olika påskfigurer i marsipan och härliga bakverk i vårens färger.

5780246-paskagg

Julen är förbi och det är för många en lättnad, eftersom julen är en ganska så stressig och hektisk tid. Men sedan finns det de som bara älskar sådana här högtider och längtar efter nästa gång de får samla familjen och fira. De behöver faktiskt inte längta alltför länge, för snart är det dags igen. Påsken ligger visserligen ganska sent i år men om bara några månader är den här.

Godisfyllda ägg sedan 30-talet

Det som de flesta ser framemot mest med påsken, och speciellt barnen, är de söta påskäggen fyllda med en massa godis. Påskägget tros härstamma från förkristna tider och ägget har varit en fruktbarhetssymbol sedan flera tusen år tillbaka. Sedan 1930-talet har vi svenskar delat ut sådana här ägg med godis i till varandra. Traditionen med att gömma ägg tror man har uppstått ungefär samtidigt. Detta godisutdelande har lett till att vi äter så mycket som ett kilo godis per person under påskhelgen. Några årtionden innan det delades ut godisägg, och innan lösgodiset hade fått sitt uppsving, introducerades påskharen i Sverige. Påskharen kom från Tyskland och harens roll i påskfirandet var liknande den som jultomten hade på julen. Haren förekommer redan i den gamla folktron men var då inte någon snäll hare som kom med godis till barnen, utan var utsänd av häxorna för att tjuvmjölka kor på nätterna. I många läder är just jakten efter de gömda äggen en av de allra mest populära traditionerna. Exempel på länder där man går på äggjakt är Kanada, England, Tyskland och USA.

Annat godis på påsken

Förutom just det godisfyllda ägget som är så populärt i Sverige, är annat påskgodis som chokladägg och marsipanfigurer även vanliga. Det är även väldigt populärt att göra sitt eget påskgodis. På nätet fullkomligt kryllar det av olika recept på påskkycklingar i marsipan, tryfflar och kolor. Läs mer.

Godsakerna påverkar tänderna

Mat och dryck i alla dess former, vare sig det är sött eller salt, är en av de allra största njutningarna som vi har här i livet. Att därför få unna sig sötsaker och annat gott då och då är i princip ett måste för att vi ska må bra, för vem älskar inte att äta sådant som är det allra godaste som man vet? Därför är det såklart tråkigt att man inte kan äta vad man vill, hur mycket som helst och när som helst. Man måste helt enkelt tänka på vad man stoppar i sig, för kroppens skull men också för munnens skull, och tänderna i den! Våra tänder får nämligen stå ut med otroligt mycket, utan dem så kan vi ju inte äta, och de måste man ta hand om! Låt oss därför ta upp några punkter för den riktiga gottegrisen, så att man kan fortsätta äta allt gott men ha sina fina tänder i behåll.

  • Att gå till tandläkaren är väldigt viktigt, det är nog något som alla har fått med sig ända sedan barnsben. Därför är det viktigt att boka in sig på någorlunda regelbundna kontroller så att man ser så att allting står rätt till i munnen. Så se till att kontakta Distriktstandvården om du vet med dig att det var längesen du var hos ”tandis” nu så är det mest största säkerhet dags för ett besök!
  • När det kommer till att ta hand om tänderna så är det såklart inte bara tandläkaren som gäller, eftersom det bara är på sin höjd en gång om året som man är där. Och det finns ju massor av andra dagar på året som man också måste ta hand om tänderna på! Att använda tandtråd, munskölj och att borsta tänderna noga varje dag är det minsta man kan göra, så slarva inte med sådant. Då blir det kanske ett mindre tråkigt tandläkarbesök nästa gång. Och det gäller att börja i tid!
  • Såklart så måste man ändå tänka lite på vad man stoppar i sig, även om det inte är något som man ska bli som besatt av.  Det handlar snarare om att välja tillfällena då man äter socker men också sura grejer, sådant som sliter på våra fina tänder!